A SZAKKÉPZÉSI INTÉZMÉNYRENDSZER ÁTFOGÓ FEJLESZTÉSE
Magyarország az Európa 2020 Stratégia keretében vállalta, hogy 2020-ig 10 %-ra csökkenti a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányát. Ezen cél elérése érdekében a Széchenyi 2020 keretében Magyarország Kormánya felhívást jelentetett meg a szakképzésben tanulók végzettség nélküli elhagyásának csökkentésére és az alapkészségek fejlesztésének támogatására.
A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum által benyújtott támogatási kérelme 2018. július 19-én pozitív elbírálásban részesült.
A projekt megvalósítási ideje: 2018. augusztus 1. – 2020. július 31. (24 hónap)
A megvalósítás összesen költsége: 270 000 000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
A támogatási kérelem forrását az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
A projekt általános célja a szakképzésben tanulók végzettség nélküli elhagyásának csökkentése és az alapkészségek fejlesztésének támogatása, a szakképző intézmények kulcskompetencia-fejlesztő kapacitásainak megerősítése, az alapkészségek fejlesztésére alkalmas eszközrendszer fejlesztése az egész életen át tartó tanulásra való képessé tétel érdekében.
A projekt elsődleges célcsoportja: A projekt beavatkozásai a Közép-magyarországi Régióra irányulnak, és a megvalósítandó feladatok a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum és szakképző intézményeinek (elsősorban a lemorzsolódással, a végzettség nélküli iskolaelhagyással kiemelten érintett intézmények) vezetőit, irányítóit, pedagógusait, pedagógiai munkát segítő szakembereit; a helyi cselekvési terv végrehajtásában szerepet játszó szakembereket, a szakképző intézmények 14-24 év közötti tanulóit (beleértve a felnőttoktatásban álló személyeket is), a HÍD programban tanulókat célozzák.
A projekt fejlesztéseiben közvetetten érintettek továbbá:
-
foglalkoztatók, vállalkozások,
-
családok, szűkebb-tágabb társadalmi környezet,
-
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (kiemelten a GINOP-6.2.2 és a GINOP-6.2.4 kiemelt projektek) munkatársai,
-
civil szervezetek, szakmai szervezetek, egyéb további szakmai szervezetek/szolgáltatók.
A tervezett beavatkozásokkal, módszertani fejlesztésekkel a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum a szakképzés eredményesebbé tételét, az iskolai teljesítmény növelését kívánja elérni.
A 9. osztályos tanulók körében a projekt indulását követően készségfelmérés történik az NSZFH GINOP-6.2.2 kiemelt projekt módszertana szerint.
A projekt célok eléréséhez szakmai munkacsoport alakul és működik a projekt teljes hossza alatt. A projekt végrehajtása során célirányos szakmai kommunikáció és a jó gyakorlatok megismertetése, cseréje céljából 2 db szakmai workshop kerül megrendezésre.
A projekt megvalósítása során tanulócsoportok állnak fel, hogy a bevont diákok alapkészségei, tanulmányi eredményei javuljanak. A tanulócsoportok diáktagjai számára mentorálási szolgáltatások igénybevételére is lehetőség nyílik.
A módszertani újítások elmélyítése érdekében pedagógusaink számára akkreditált pedagógus-továbbképzési lehetőségeket biztosítunk.
Az iskolai pályaorientációs tevékenységek, a közösségépítést, tehetséggondozást és hátránykompenzációt szolgáló tevékenységek biztosításához Digitális Közösségi Alkotóműhely kialakítására és felszerelésére kerül sor. A módszertani fejlesztésekhez az iskolai teljesítmény növelése érdekében új eszközök beszerzése, valamint az informatikai eszközállomány fejlesztése is kapcsolódik.
Várható eredmények:
-
A projekt végéig tananyagok alkalmazását célzó képzéseken részt vevő szakemberek száma: 151 fő
-
Alapkészség fejlesztése céljából kialakított és működtetett tanulócsoportokban résztvevő tanulók száma: a szakképzési centrum tanulólétszámának minimum 5 %-a (65 tanuló csoport kialakítása és működtetése).
-
A projekt megvalósítása folyamán, mint együttműködő partnerrel együttműködési megállapodás megkötésére kerül sor az NSZFH-val
Projekttel kapcsolatos további információk:
E-mail: vekop@bmszc.hu
Kiemelt együttműködő partnerünk weboldala:
Vezetői érzékenyítő képzést tartott a GINOP-6.2.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosító számú „A szakképzést végzettség nélkül elhagyók számának csökkentése” elnevezésű kiemelt projekt két trénere a BMSZC intézményvezetői számára.
Résztvevői vélemények
„A kettő interaktív kontakt napon a lemorzsolódással kapcsolatos ismereteinket és tapasztalatainkat a két tréner vezetésével egységbe rendeztük, és felkészültünk a továbbképzés zárásához tartozó dokumentum kidolgozására. Több szempontból vizsgáltuk a korai iskola elhagyás okait, folyamatát és ennek csökkentésére az intézményi lehetőségeinket.
A kellemes légkörben zajló csoportmunkák közelebb hozták a kollégákat egymáshoz, a tapasztalatok megosztása minden résztvevő számára tanulságos volt.”
Ildi és Ica (BMSZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziuma)
„A vezetői érzékenyítő képzésen jól felkészült trénerekkel és aktív pedagógus kollégákkal találkoztunk. Érthetően, áttekinthetően építették fel a két napos kontaktóra menetét a trénerek. Az egymás között megosztott példákat, tapasztalatokat hasznosnak találtuk. A képzési alkalmak jó hangulatban teltek.”
Marianna és Anna (BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma)